پرستاری
سمیرا فوجی؛ فاطمه احمدی فورگ؛ هادی حسنی
چکیده
زمینه و هدف: پدیده قربانی دوم، اتفاقی است که پس از یک رویداد نامطلوب پزشکی رخ میدهد که بیمار قربانی اول این ماجرا میباشد اما پرستاران و پرسنل درمان، قربانی دوم هستند به این دلیل که آنها دچار احساس شرم و آسیبهای روانی و تنشهای جسمی بعد از آن اتفاق میشوند.مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود. شیوه انتخاب نمونهها ...
بیشتر
زمینه و هدف: پدیده قربانی دوم، اتفاقی است که پس از یک رویداد نامطلوب پزشکی رخ میدهد که بیمار قربانی اول این ماجرا میباشد اما پرستاران و پرسنل درمان، قربانی دوم هستند به این دلیل که آنها دچار احساس شرم و آسیبهای روانی و تنشهای جسمی بعد از آن اتفاق میشوند.مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود. شیوه انتخاب نمونهها بهصورت تصادفی خوشهای چندمرحلهای بود. تعداد نمونه این پژوهش 200 نفر از پرستاران شاغل در خراسان جنوبی بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و ابزار تجربه دومین قربانی و حمایت جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه21 تجزیهوتحلیل شد.یافتهها: میزان بروز پدیده قربانی دوم در بین پرستاران در ابعاد تنیدگی روانی (14/60) خودکارآمدی حرفهای (9/42)، حمایت سرپرست (15/97)، حمایت سازمانی (10/71)، تمایل به ترک کار و غیبت از کار (13/35) و اشکال حمایتی که مورد تمایل است (25/25) و نمره کل (114/55) بیشتر از متوسط موردانتظار و در ابعاد حمایت همکاران (8/56)، حمایت خانوادگی (5/41) و تنیدگی جسمی (11/31) بهصورت معناداری کمتر از متوسط موردانتظار بود (P <0.05).نتیجهگیری: خطاهای پزشکی باعث واکنش عاطفی منفی و پریشانی روانی در میان مراقبان بهداشتی و ایجاد پدیده قربانی دوم در آنها میشود. منابع حمایتی که فرد در اختیار دارد بهخصوص حمایتهای سازمانی بهموقع و مؤثر میتواند مشکلات ناشی پدیده قربانی دوم و رویداد نامطلوب متأثر از آن را کاهش دهد.